خشم ؛علل و نحوه کنترل آن

(پاسخ به پرسش مهر رئیس جمهور محترم)

(پاسخ به پرسش مهر رئیس جمهور محترم)


دکتر مهناز استکی گفت: بروز خشم از همان 3 تا 4 سالگی در کودکان دیده می‌شود، حال آن که اگر برنامه مناسبی برای آموزش کنترل آن چیده نشود تا سنین بالاتر هم با کودک همراه خواهد بود.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دکتر مهناز استکی در گفتگو با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: مهارت های اجتماعی ابعاد گوناگونی از جمله ابراز وجود- همدلی- همکاری و کنترل خشم دارد.

وی تصریح کرد: یادگیری یکسری آموزش های شناختی رفتاری از سوی والدین از آنجا حائز اهمیت است که باید آنها را به فرزندانشان نیز آموزش و انتقال دهند.

وی با بیان این که خشم نباید ریشه فیزیولوژیک داشته باشد گفت: اکثر کودکان معمولأ با حالت های خشم آشنا نیستند و ممکن است چون حالتش را یاد گرفته باشند آن را به اطرافیان نیز نشان دهند.

این روانشناس ادامه داد: اما در صورتی که والدین مدام خشمگین شوند کودک هم با مشاهده چنین شرایطی این حالت را اعمال می کند.

وی با بیان این که اگر والدین قرار است با کودکشان صحبت کنند ابتدا باید با علت های مختلف خشم آشنا شوند بیان کرد: برای نمونه در قالب بازی به او می گوییم" به نظر تو وقتی یک انسان خشمگین یا عصبانی می شود چه کارهایی انجام می دهد؟ حالت چهره عصبانی را می توانی نشان بدهی؟

استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران ادامه داد: البته این کار بهتر است از طریق داستان های تصویری انجام شود.

وی افزود: در صورتی که امکان دسترسی به این کتاب ها میسر نبود والدین خودشان می توانند این احساسات را در قالب بازی به کودک نشان دهند.

دکتر استکی خاطرنشان کرد: در صورت انتقال آموزش کنترل خشم از طریق بازی به کودک حتی می توان ابراز وجود آنها را هم افزایش داد.

وی گفت: به دنبال افزایش ابراز وجود، کودک می آموزد به جای این که به شدت عصبانی شود قدرت نه گفتن داشته باشد.

این روانشناس تأکید کرد: هنگام آموزش کنترل خشم به کودکان باید به آنها آموزش دهیم که خودشان با خودشان نیز صحبت کنند.

وی افزود: برای نمونه باید به کودک آموزش داده شود که حین عصبانیت ابتدا تا 10 بشمارد، فکر کند و بعد پاسخ دهد.

وی والدین را جزء بهترین افرادی که می توانند راه های کنترل خشم را به کودکان آموزش دهند دانست و گفت: هنگامی که کودک در سنین 3 تا 4 سالگی احساس استقلال می کند به نحوی که می خواهد لباسش را خودش بپوشد، غذایش را خودش بخورد و... در صورت مخالفت والدین احساس خشم وی خودش را نمایان می کند.

دکتر استکی هشدار داد: بروز خشم از همان 3 تا 4 سالگی در کودکان دیده می شود. حال آن که اگر برنامه مناسبی برای آموزش کنترل آن چیده نشود تا سنین بالاتر هم با کودک همراه خواهد بود.

وی با بیان این که متاسفانه مقداری تصورات و باورهای غلط میان والدین وجود دارد به خبرنگار شفا آنلاین گفت: آنها فکر می کنند که کودکان اصلأ نباید خشمگین یا دچار اضطراب شوند.

این روانشناس تأکید کرد: این در حالی است که میزانی از اضطراب و ناکامی برای کودکان لازم است و معمولأ کودکانی که ناکامی را تجربه نمی کنند مقاوم نیستند.

وی با بیان این که مقداری اضطراب برای کارکرد کودک لازم است در عین حال اظهار کرد: پس اگر والدین واقعأ کودکانشان را دوست دارند به آنها اجازه خطرکردن را بدون عصبانی شدن بدهند.

این استاد دانشگاه با بیان این که رابطه کودک با مادر یا رابطه کودک با پدر 2 سویه است تصریح کرد: کودکانی که بنا به دلایل مختلفی بی قرار یا نا آرام هستند برای کنترل خشم آنها حتمأ باید به والدین آموزش داده شود.

وی تأکید کرد: همچنین این کودکان باید برای اطمینان از این که دارای مشکل فیزیکی نیستند باید تحت معاینه و بررسی قرار بگیرند.

دکتر استکی یادآور شد: اگر والدین راه های کنترل خشم را به کودکان آموزش دهند قدر مسلم کودک پرخاشگری نخواهند داشت.

وی به شفا آنلاین گفت: همچنین در صورتی که به کودکان آموزش صحیح مهارت های اجتماعی داده شود ضمن این که به طور قطع یک جو عاطفی سالم ایجاد خواهد شد بلکه بهداشت روانی هم بر قرار می شود.

روانشناس کودک و نوجوان افزود: همچنین از طریق اعمال آموزش های کنترل خشم؛ مهارت های اجتماعی توسط والدین به کودکان انتقال خواهد یافت که این امر هم نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۶
سمیه نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی